Стратегии как да започнем да учим детето да говори!

Стратегии как да започнем да учим детето да говори!

Езиково-говорно развитие

Стратегии как да започнем да учим детето да говори!

 
     Като личност бих се описала като любопитна – търся и интерпретирам информацията преди да взема решение. Като майка обаче често се случва да експериментирам и едва след това да намирам научна информация, която потвърждава получените изводи от взаимоотношенията с дъщеря ми :))) Какво имам предвид – ами възпитавам детето „по усет“ и след известно време разбирам, че нещата, които правя са доказано ефективни. Стратегиите, които ще Ви предложа са лесни, ефективни и изключително забавни! Напълно разбираемо би било, ако вече сами сте достигнали и използвали някои от тях, защото те са напълно естествена част от комуникацията родител – дете! Понякога нещата изглеждат простички и наистина са такива!
 
 
Започнете да говорите на бебето още щом се роди – дори преди това, то Ви чува!
 
     Децата учат езика като го слушат и този процес започва основно от момента на раждането ( някои биха заявили, че това се случва дори ПРЕДИ раждането, след като проучванията в областта разкриха, че бебетата могат да чуват гласовете на родителите си още в утробата някъде около 18-20 гестационна седмица и новородените всъщност могат да разпознаят гласа на майка си!). Дори току що родени, техните малки мозъчета обединяват всички тези звукове от нейния/неговия език и съхраняват тази информация за по-късна употреба!
 
Това означава, че бебетата и малките деца се учат да говорят от хората, с които прекарват времето си. Това може да са бабите и дядовците, братът или сестрата, или бавачката, но разбира се най-много от своите родители. Те непрекъснато слушат, анализират и „складират“ това, което чуват до деня, в който реално ще го ИЗПОЛЗВАТ!
Езикът не се усвоява в изолация. Невъзможно е малкото дете да получи достатъчно езикова стимулация от едночасова логопедична сесия за седмица. Ролята ми като логопед е да помогна на родителите да използват най-добрата стратегия за подпомагане на говорното развитие на децата си според техните специфични нужди. И така, с какво можете като родители да помогнете на детето си да научи езика? Ще споделя някои стратегии, които може да използвате, за да научите малкия човек да говори, без значение дали все още не произнася цели думи или вече има в употреба доста такива :))))
 
Говоря си сам: Това е когато използваме кратки изречения, за да опишем с думи какво правим в момента, какво виждаме, какво чуваме, докато сме с детето. Например, когато приготвяте вечеря и детето е до вас може да кажете: „Мама готви! Слагам морковите във водата. Ще направим супа. Много вкусна супа! „ и т.н. Има хора, на които това им идва отвътре, а на други това се отдава по-трудно, но усилието си заслужава. Ако се окаже, че не мама, а таткото или бабата например са от първия вид ги окуражете и се възползвайте от техните ресурси.

Паралелно говорене: Подобно е на Говоря си сам, с разликата, че в този случай вместо да говорите за това, което вие виждате, чувате и правите, говорете за това, което детето вижда, чува и прави. И така, когато детето играе с кубчета може да кажете: „Уау, ти построи кула! О, държиш синьото кубче. Ти хвърли червеното кубче! Хайде да преброим колко са кубчета, едно, две, три кубчета!“ Важно е да запомните, че в паралелното говорене не задаваме въпроси на детето, само изграждаме (моделираме) езика.

Описания: Това е, когато просто описвате обекти, с които детето си играе или гледа. Представете си, че разглеждате заедно книжка или играете с домашната ферма……кажете на детето имената на животните и опишете как изглеждат: „Виж тази крава! Има дълга опашка!“ или „Това е прасе.То е розово, дебело и обича са търкаля в калта!“

 
Кога трябва да започна да използвам тези стратегии с моето дете?
От РАЖДАНЕТО! Сериозно, може да започнете веднага щом малката топка щастие стане част от живота ви.
 Не е необходимо детето да има закъснение в говорното развитие, за да се възползвате от ефектите на стратегиите. Паралелното говорене и Говоря сам са много естествени за голяма част от родителите и те ги използват инстинктивно, което дава възможност на децата да учат езика по естествен път (обикновено това са по приказливите хора като цяло). Казвайки това, не сте лоши родители, ако тези стратегии не ви идват отвътре естествено. Някои хора са тихи, по-срамежливи или обичат повече да наблюдават, отколкото да говорят и затова е необходимо да си напомнят да използват тези стратегии, когато общуват с детето си.

Тези стратегии са част от програмата за обучение на родители на деца със закъсняващо проговаряне от 0 до 5 год. It Takes Two To Talk на канадския център Hanen. 

Споделете този пост: