Консултацията с ерготерпевт може да е по инициатива на родителите или да е препоръчана от друг специалист. Основната роля на ерготерапевта е да оцени затрудненията на детето в изпълнението на ежедневните дейности, които се дължат на физически или психически увреждания или изоставане в развитието. По време на консултацията родителите и детето имат възможност да се запознаят със специалиста и да споделят какви са основните затруднения, които ги водят в кабинета.
Професионалната ерготерапевтична оценка се извършва в три различни срещи, което дава възможност да се определи какъв трябва да е фокусът на терапията и колко интензивно трябва да се предлага. Оценката включва няколко компонента - въпросник към родителите, комуникация с други специалисти, които работят с детето, разглеждане на медицинската информация, както и пряко наблюдение.
Ерготерапията има основен фокус върху три базови сфери, които са изключително важни за детското развитие:
- Самостоятелност
- Учене
- Игра
В една терапевтична сесия това се случва чрез включване на игри, които имат елементи от всяка една от трите сфери. По време на ерготерапевтична сесия подпомагаме детето да изпълнява поставените задачи, да следва инструкции, стимулира се изграждането на увереност и самочувствие, подпомага се сензорната интерграция, изграждат се умения за редуване, споделяне на материали и включването на детето в социално взаимодействие и игра с други деца.
Детето се стимулира да участва в дейности като хранене, използване на прибори, обличане, събличане, обуване, събуване, хигиенни навици, ползване на баня и тоалетна, правилен захват, правилна стойка, изрязване с ножичка.
Терапевтичният подход е чрез игри, които стимулират билатералната координация, кординацията око-ръка, двигателно планиране, баланс, координация. Уменията, които ерготерапията развива са важни както за самостоятелността на отделния човек от най-ранна детска възраст, така и за процеса на обучение не само в училище, но и за цялостната преработка на нова информация и последвалото усвояване и практикуване на нови умения.
Обхваща деца от 0 до 6 г., от 6 до 12 г., деца със СОП
Услугата предлага възможности за постигане на ерготерапевтични цели от разстояние
Терапевтичен метод за деца с двигателни затруднения (напр. DCD)
Фокус върху подкрепа в ежедневието на хора с интелектуални затруднения (живеене, работа, свободно време)
Терапевтичен метод за деца с увредена функция на ръката вследствие на мозъчна травма
Стимулира развитието на детето с аутизъм чрез фокус върху неговите умения, интереси и нужди
Подпомага комуникацията и развитието на хора с тежки множествени увреждания, като се фокусира върху основните човешки нужди
Фокус върху двигателното, когнитивното, социалното и емоционалното развитие чрез (индивидуални или групови) двигателни дейности
Стимулиране на социалните умения
Научаване на ново действие стъпка по стъпка
Подкрепя се еволюцията от материално към умствено действие. Детето се научава да съкращава, интернализира и автоматизира работния процес
Прилагане на глобални и специфични стратегии в различни ежедневни ситуации с цел успешно извършване на дадена дейносt
Подобряване на сензорната интеграция
Фокус върху изграждане на стабилна основа за емоционалните, социалните и интелектуалните способности
Терапия насочена към Разстройства от Аутистичния спектър, Детската Церебрална Парализа, Синдром на Даун и други генетични синдроми, Хиперактивен синдром с дефицит на вниманието, психомоторни