- Гергана Бейчева
- Mar 03 2021
Какво е комуникация?
Езиково-говорно развитие
Какво е комуникация?
За да помогнете на детето си да развие своите речеви умения е важно първо да направите разлика между категориите говор, език и комуникация. Накратко…
Какво е Говор?
Когато ние логопедите говорим за говор имаме предвид три неща: Артикулация (детето има способността да изговаря отделните звукове на съответния език), Плавност (продуцира говор с подходящ ритъм) и Глас (детето демонстрира подходящи за възрастта и пола си гласови качества).
Какво е Език?
Докато Говорът е физическата, моторната способност да говорим, то Езикът е управлявана от правила система от символи, използвана за предаване на съобщения. Символите на езика могат да са думите, но може да имаме език и без говор! Например жестомимичният език, при който символите са жестовете.
Какво е Комуникация (Общуване)?
Комуникацията е процесът на предаване на съобщение или на определено значение между най-малко двама души! За комуникацията не е нужен непременно говор или участниците да говорят един и същ език! Може да си общувате, например, невербално с непознат, който говори напълно различен език от вас и все пак това да не ви попречи да споделите някаква част от мислите си!
Важността на това да разберете Вашето дете със закъсняваща реч
Ако имате дете с речево забавяне, толкова много искате то да ГОВОРИ. Разбира се, че искате! Желанието на всеки родител е детето му да говори като всички останали деца на неговата възраст и ако това не се случва е много болезнено. И ще направите всичко по силите си, за му помогнете.
Но при децата с речево забавяне, особено във възрастта 1-3 години, първата стъпка, за да помогнете на детето да проговори често няма нищо общо със самия говор. По-скоро първо искаме да разберем как то общува с Вас и чак след това да преобразуваме тази комуникация в ГОВОР. Важно е за вас като родители да се научите да разпознавате тези моменти на комуникация, когато детето ви общува с вас. Често се получава така, че в желанието си да доловим дори малък знак на ГОВОР всъщност да пропускаме многото и различни начини, по които детето се опитва да комуникира с нас. Прекалено често в практиката ми се срещам с родители или близки на деца с комуникативни проблеми, които не желаят да общуват с децата си по друг начин освен чрез речта или ако са принудени си личи разочарованието ми, което е объркващо и тъжно в разбиранията на самото дете. В крайна сметка то прави всичко по силите си, за да общува с близките си, но също разбира, че това не е достатъчно за тях и от него се иска да ГОВОРИ…… с думи. Тук границата е много тънка и някой може да оспори, че от друга страна, ако се примирим с нивото на общуване на детето, как ще го насърчим да започне да използва речта си за комуникация? Ами затова са терапевтите, нашата роля е да позиционираме Детето в центъра на терапията и да моделираме поведението на хората около него по най-подходящия начин. Балансът е всичко – може да е клише, но си е истина! Границата за всяко семейство е различна, но добрият терапевт знае как да я намери!
Как изглежда Невербалната Комуникация ?
Сигурно сте го чували и преди: „Общуването е 93% невербално“. Дали статистиката е точно такава ще ми е трудно да докажа, но фактът е да, по-голяма част от общуването ни наистина е невербално. Това отново води към факта, че малкият човек общува с вас, дори да не използва думи. И как все пак изглежда това?
- Очен контакт или поглеждане. Детето може да поглежда към предмети, които са извън обхвата му на достигане с ръка, с което да изрази желанието си да играе с тях.
- Посочване на предмети, за да покаже интерес. Детето може да посочва, за да индикира, че се интересува от нещо.
- Лицева експресия. Всички ние използваме мимиката си, за да изразим чувствата си пред другите. Дете, което е щастливо ще има съвършено различна експресия от такова, което е ядосано, сърдито, изплашено и т.н.
- Език на тялото / Движения. Това е толкова ВАЖНО! Децата с речево забавяне използват различни движения на тялото, когато се опитват да общуват.
- Жестове. В допълнение на посочването, детето може да използва и други жестове, за да се опитва да общува с вас. Например с жестове да ви покаже, че е жадно или че иска определен предмет.
- Интонация. Дори когато детето използва като че ли несъществуващи думи, интонацията, ударението може да ни подскажат какво точно се опитва да ни каже.
- Хленчене, мърморене и други неречеви звуци. Често децата с речево забавяне ще използват комбинация от тези звуци и друга невербална комуникация, за да се изразят. Тонът на тези звуци, както споменах по-горе, може да ви помогнат да разберете целта на тази комуникация.